top of page
1.png

Vi er et hus, hvor vi benytter hinandens kompetencer og ressourcer. Vi arbejder med frihed under ansvar og er meget Ã¥bne for nye ideer og initiativer. Vi plejer at sige, at alt kan lade sig gøre – eller at vi er mulighedernes hus. Derudover indgÃ¥r vi alle i et fællesskab om de faste arbejdsopgaver.

1.png

Forberedelse af de studerende er nøglen til en god praktik

Forberedelse af praktikken er vigtig for at opnÃ¥ det ønskede læringsudbytte af forløbet. En grundig forberedelse gør de studerende trygge i forhold til den praksis, de skal ud at møde, og den medvirker til at sikre, at den studerende, praktikvejlederen og underviseren har en fælles forstÃ¥else af uddannelsesmÃ¥lene.

Nogle studerende kan være meget usikre før praktikken. Det er derfor vigtigt, at de bliver vejledt om de krav, der er, men ogsÃ¥ om, hvilke muligheder der er for at fÃ¥ hjælp, hvis man kommer ud for sære situationer i praktikken.

Underviser pÃ¥ pædagoguddannelsen

EVA’s undersøgelse af praktikken peger pÃ¥, at kompetencemÃ¥l, vidensmÃ¥l og færdighedsmÃ¥l for praktikken er nogle af de ting, som studerende kan opleve som særligt udfordrende. Videns­ og færdighedsmÃ¥lene kan for mange studerende være en smule abstrakte, og de har brug for, at de bliver oversat til den virkelighed, de konkret kommer til at møde i deres praktik.

EVA’s undersøgelse af praktikken viser desuden, at praktik­ koordinatorerne og underviserne oplever, at de studerende er mindre forberedte pÃ¥, hvad det vil sige at være pÃ¥ en arbejds­ plads. Det er deres oplevelse, at de studerende tidligere i høj grad havde erhvervserfaring, nÃ¥r de startede pÃ¥ pædagog­ uddannelsen.

4.png
3.png
bottom of page